In 1896 opent de Nederlandsche Zuider-Spoorwegmaatschappij de lokaallijn tussen Sittard, Heerlen en Herzogenrath. Behalve Kerkrade Rolduc krijgen alle Nederlandse stations langs de lijn een standaard stationsgebouw. Het ontwerp is gelijk aan die van de grotere stationsgebouwen die de GOLS enkele jaren eerder in de Achterhoek en Twente neerzet. De hoge rechthoekige gebouwen zijn twee en een halve verdieping hoog en nagenoeg symmetrisch.

Het stationsgebouw van Spaubeek is in 1970 gesloopt. Na de sloop van het gebouw komt hiervoor niets in de plaats. Behalve het stationsgebouw van Landgraaf zijn ook de andere stationsgebouwen langs de voormalige NZS-lijn inmiddels gesloopt.

Station Spaubeek Sbk
Opening: 1 mei 1896
Spoorlijn(en): Sittard – Herzogenrath km 7,2
Links: Sporenplan
NS Stationsinfo

Op de foto boven dit artikel de plek van het vroegere stationsgebouw van Spaubeek op 9 juni 2012.