In november 1865 nemen de Staatsspoorwegen tegelijkertijd met het baanvak Maastricht – Roermond – Venlo van Staatslijn E het station van Susteren in gebruik. Het dorp krijgt, net als een groot aantal vergelijkbare plaatsen aan de staatslijnen uit die tijd een klein standaardstation van het type vijfde klasse. Het symmetrische gebouw bestaat uit een hoog middendeel met puntdak, dat zowel aan de straat- als de perronzijde naar voren staat in verhouding met beide hoge zijgevels. In 1911 is de rechtervleugel maar liefst vier keer groter gemaakt.

Om de dienstuitvoering op de verbinding te vereenvoudigen sluit NS in 1938 alle stations tussen Sittard en Roermond. In mei 1940 zijn de stations Echt en Susteren echter weer heropend. Tijdens de Tweede Wereldoorlog raakt de aangebouwde zijgevel zodanig beschadigd dat deze in 1945 is gesloopt. Twee jaar later sluit NS het station opnieuw. Na de elektrificatie van de lijn in 1949 is Susteren weer in de dienstregeling opgenomen.

In 1975 neemt NS het nieuwe stationsgebouw van Susteren in gebruik. Het gebouw is van het standaardtype sextant in de periode 1968-1979 verschillende oude stationsgebouwen vervangt. Het oude stationsgebouw is in 1981 gesloopt.

Op de foto boven dit artikel het stationsgebouw van Susteren op 3 mei 2014.

Station Susteren Srn
Opening: 21 november 1865
Sluiting: 15 mei 1938
Heropening: 1 mei 1940
Sluiting: 4 mei 1947
Heropening: 1 mei 1949
Spoorlijn(en): Maastricht – Venlo km 28,5
Links: Sporenplan
NS Stationsinfo