Tegelijkertijd met de opening van het baanvak Venlo – Maastricht als onderdeel van Staatslijn E in november 1865 nemen de Staatsspoorwegen station Swalmen in gebruik. Het dorp krijgt net als bijna tien andere plaatsen aan de lijn een standaard Waterstaatsstation van het type vijfde klasse. In 1911 is de linkervleugel vier keer groter gemaakt.

Om de dienstuitvoering op de verbinding te vereenvoudigen sluit NS in 1938 alle stations tussen Venlo en Roermond. In mei 1940 zijn de stations Tegelen, Reuver en Swalmen echter weer heropend. In mei 1947 zijn de drie stations opnieuw gesloten. Twee jaar later neemt NS ze echter weer in gebruik.

In verband met de aanleg van de rijksweg A73 is de staatslijn ter hoogte van het station enkele tientallen meters naar het westen verschoven. In 2004 neemt NS de nieuwe perrons in gebruik. Buiten enkele abri’s en een kaartautomaat komen er geen andere stationsvoorzieningen. Hoewel het de bedoeling is het oude stationsgebouw te slopen, wordt het een gemeentelijk monument en blijft het bewaard als woonhuis. In 2008 is tussen het stationsgebouw en de nieuwe perrons de Swalmentunnel geopend. Op het tunneldak is een park aangelegd.

Station Swalmen Sm
Opening: 21 november 1865
Sluiting: 15 mei 1938
Heropening: 1 mei 1940
Sluiting: 4 mei 1947
Heropening: 1 mei 1949
Spoorlijn(en): Maastricht – Venlo km 51,7
Links: Sporenplan
NS Stationsinfo

Op de foto boven dit artikel de perronzijde van het oude stationsgebouw van Swalmen op 4 juni 2022. Het gebouw krijgt op dat moment een grote opknapbeurt.