Op de plek waar Staatslijn K en de HIJSM-lijn naar Haarlem op elkaar aansluiten, neemt de HSM in 1867 het station van Uitgeest in gebruik. Het gebouw is, in uitzondering op de meeste stationsgebouwen aan de gelijktijdig aangelegde staatslijnen, van een uniek ontwerp. In tegenstelling tot de Waterstaatstations krijgt het gebouw een langgerekt middendeel met twee hoge eindgebouwen. Daarnaast staan nog twee lage gebouwtjes die door een muur met het hoofdgebouw zijn verbonden. In 1913 is het rechter eindgebouw vergroot.
Het grote stationsgebouw is in 1969 vervangen door een eenvoudig gebouw dat op het eilandperron is neergezet. In 1990 bouwt NS weer een stationsgebouw aan de straatzijde. Het eenvoudige gebouw krijgt een opvallend grote overkapping op het voorplein. De kap accentueert niet alleen de ingang van het stationsgebouw maar ook de nieuwe perrontunnel die tevens een verbinding vormt met de nieuwe wijk aan de andere zijde van het station. De vormgeving van de kap bestaat uit vier ronde kolommen met tuidraden. Deze vormgeving wordt herhaald in de nieuwe overkapping op het eilandperron waar zes kolommen staan. Het stationsgebouw op perron wordt verkleind en verbouwd tot wachtruimte met enkele dienstruimten.
Het derde stationsgebouw is in 2003 gesloopt om plaats te maken voor een ruimere fiets- en voetgangerstunnel. Boven de ingang van de tunnel is in 2006 een grote transparante kap van 20 bij 30 meter neergezet. Op het eilandperron zijn het resterende deel van het stationsgebouw uit 1969 en de kap uit 1993 bewaard gebleven.
In de nabije toekomst wordt het station opnieuw aanzienlijk verbouwd. Zo komt er een extra perron en worden alle perrons en de voor- en achterzijde van het station verbonden door een grote loopbrug die voor een groot deel uit hout bestaat. De bestaande tunnel zal hierna geen toegang meer bieden tot de perrons.
Op de foto boven dit artikel het vierde ‘stationsgebouw’ van Uitgeest dat slechts bestaat uit een grote kap boven de tunnelingang. Uitgeest, 22 juli 2012.