Het stationsgebouw in Utrecht Overvecht is in een 'deconstructieve stijl' gebouwd. Later is het halfronde amfitheater onder andere van tuinen en een glijbaan voorzien. Het gebouw op 24 december 2011
Station Utrecht Overvecht
Uto
Opening: 26 mei 1968
 
Spoorlijn(en): Utrecht – Zwolle km 3,0
Links: Sporenplan  
  NS Stationsinfo  

In 1968 neemt NS even voor de splitsing tussen de lijnen naar Hilversum en Amersfoort de voorstadshalte Utrecht Overvecht in gebruik. Net als vijftien andere haltes uit dezelfde periode is Utrecht Overvecht voorzien van een standaardgebouwtje van het type sextant.

In de jaren ’90 is het gebouwtje gesloopt om plaats te maken voor de viersporigheid tussen Utrecht Centraal en de aansluiting bij Blauwkapel. Tegelijkertijd met de uitbreiding van het baanvak en de aanleg van een nieuwe tunnel om de perrons en de woonwijken aan beide zijden van de spoorlijn te verbinden, krijgt Utrecht Overvecht in 1995 een opvallend nieuw stationsgebouw met een totale hoogte van maar liefst tien meter. Het grootste deel van het schots en scheve gebouw bestaat echter uit loze ruimte. De trappen aan de zijde van het stationsgebouw zijn uitgevoerd als een amfitheater. Het halfronde theater is omzoomd door een zwarte colonnade. Tenslotte is het nieuwe eilandperron voorzien van een markante perronkap die is opgehangen aan een hoge schuine pyloon.

In 2011 is het grootste deel van de trappen vervangen door een tuin. Aan de zijde van het stationsgebouw is een glijbaan gemaakt. De colonnade is voorzien van diverse afbeeldingen.