Eind augustus 2016 neemt NS de nieuwe voorstadshalte Utrecht Vaartsche Rijn aan de lijnen van Utrecht naar Arnhem en ‘s-Hertogenbosch in gebruik. De halte valt onder Randstadspoor, het hoogwaardige spoornetwerk in de regio Utrecht. Het project gaat in 2005 van start en omvat onder andere de bouw van zeven nieuwe stations waarvan Vaartsche Rijn de laatste is. Het station heeft twee eilandperrons en vanaf 2018 een tramhalte met twee zijperrons aan de Uithoflijn. Het complex heeft dezelfde basisvormgeving als de andere stations van het project Randstadspoor. Zo heeft het station een lichte en ruime opzet en is in de afwerking van de perronkappen veel hout gebruikt. Het station ligt zes meter boven straatniveau. Ter hoogte van de oversteek van de Vaartsche Rijn komt een viaduct met een lengte van 190 meter. In deze open ruimte zijn routes voor langzaam verkeer en trappen naar de perrons. In de gesloten ruimte onder het station zijn fietsenstallingen, een parkeergarage en winkelruimtes te vinden.
Het station is medio 2015 al gereed, maar door bezwaarprocedures van een omwonende mogen de eerste treinen hier pas eind augustus 2016 stoppen. Zo is Utrecht Vaarsche Rijn voorafgaand aan de opening ruim een jaar lang een zogeheten spookstation.
Op de foto boven dit artikel de westzijde van station Utrecht Vaartsche Rijn op 25 februari 2023.