De NOLS neemt in 1910 in Veendam aan de spoorlijn Stadskanaal – Zuidbroek voor het laatst een stationsgebouw in gebruik. Het ontwerp van het gebouw is uniek, maar heeft veel kenmerken van de oudere gebouwen van de spoorwegmaatschappij. Het is net als de andere NOLS-stations asymmetrisch, met een hoog middendeel met verspringende gevels en twee lange lage zijvleugels met nagenoeg platte daken. Ook het dak van het middendeel is gedeeltelijk plat, waarmee Veendam het enige NOLS-station met platte daken is. Het stationsgebouw is dieper dan de andere NOLS-stations. De reizigersafdelingen komen in de lage rechter zijvleugel. In 1930 komt aan de perronzijde van deze vleugel een luifel. Ook dit is uniek voor een stationsgebouw van de NOLS.

In 1953 staakt NS het reizigersvervoer tussen Stadskanaal en Zuidbroek. Drie jaar later laat de firma Jonker een overdekte laad- en losplaats van 125 bij 25 bij het station neerzetten. De stalen loods overdekt onder andere drie sporen en een breed perron. In de daaropvolgende decennia wordt het goederenemplacement van Veendam steeds verder uitgebreid. Het stationsgebouw fungeert hierbij enige tijd als kantoor- en personeelsverblijf.

In 1995 neemt de STAR de spoorlijn naar Stadskanaal in gebruik als museumlijn en wordt station Veendam het begin- en eindpunt van de toeristische verbinding. Tien jaar later verkoopt NS het stationsgebouw, dat inmiddels een Rijksmonument is, aan de museumvereniging. De zogenaamde Jonkerloods is door de verplaatsing van de goederenactiviteiten dan al enige tijd in gebruik als opslagruimte van de STAR. In 2010 begint ProRail met het opknappen van de spoorlijn Zuidbroek – Veendam voor de terugkeer van het reizigersvervoer. Hierbij zijn er plannen om de voormalige goederenloods om te bouwen tot overdekt trein- en busstation. Door de hoge kosten is de loods uiteindelijk slechts verbouwd tot busstation. De treinen uit Groningen stoppen sinds mei 2011 langs een nieuw aangelegd perron met, buiten de gebruikelijke kaartautomaat, geen verdere voorzieningen.

Station Veendam Vdm
Opening: 1 augustus 1910
Sluiting: 17 mei 1953
Heropening: 1 mei 2011
Spoorlijn(en): Stadskanaal – Zuidbroek km 14,8
Links: Sporenplan
NS Stationsinfo

Op de foto boven dit artikel het busstation in de Jonkerloods en het voormalige stationsgebouw van Veendam, 22 oktober 2011.