Bij de tweede en derde aanlegperiode van de aanleg van spoorwegen door de Staat wordt, net als bij de eerste Staatsaanleg, bij de bouw van de stationsgebouwen weer gebruik gemaakt van een aantal standaardontwerpen. De nieuwe gebouwen zijn minder streng, vaak asymmetrisch en levendig versierd. In navolging van het stationsgebouw van Hemmen-Dodewaard laten de Staatsspoorwegen langs de lijnen Amersfoort – Kesteren – Nijmegen, Nijmegen – Venlo en Zaandam – Enkhuizen in een periode van vier jaar maar liefst 17 stationsgebouwen in negen varianten van het ontwerp van ‘Hemmen’ bouwen.
In februari 1886 neemt de HSM de Staatslijn Amersfoort – Kesteren in gebruik. Veenendaal krijgt hierbij als stationsgebouw een unieke variant van het type ‘Hemmen’. Het grote asymmetrische stationsgebouw heeft een hoog deel met onder een puntgevel twee toegangsdeuren naar de stationshal. De rest van het hoge deel is in gebruik als woondeel. Boven de toegangsdeur van de woning komt het monogram van de Staatsspoorwegen. Rechts van het middendeel komt een aangebouwde goederenloods. Het station is in 1944 tegelijkertijd met de gehele spoorlijn gesloten voor het reizigersverkeer. In 1972 staakt NS ook het goederenvervoer.
Omdat Veenendaal is aangewezen als groeikern ontstaan intussen eind jaren ’60 de eerste plannen om de lijn naar Rhenen weer in gebruik te nemen, nu als als aftakking van de spoorlijn Utrecht – Arnhem. In 1976 begint de reactivering en elektrificatie van de spoorlijn. Omdat het oude stationsgebouw niet in de plannen past, is het voorafgaand aan de werkzaamheden in 1975 gesloopt. Op de plek van het oude station komt het nieuwe station Veenendaal Centrum. Naast en boven de bescheiden stationsaccommodatie, met de meest noodzakelijke voorzieningen als een loket en wachtruimte, komt een eenvoudig bakstenen kantoorgebouw van vier verdiepingen, bestemd voor de verhuur. Beide zijperrons krijgen een eenvoudige overkapping met dezelfde kenmerken als de andere twee stations aan de in 1981 heropende Veenendaallijn: Veenendaal West en Rhenen.
Op de foto boven dit artikel de perronzijde van station Veenendaal Centrum op 9 januari 2016.