Het stationsgebouw van Veenendaal-De Klomp op 16 augustus 2014.
Station Veenendaal-De Klomp
Klp
Opening: 15 maart 1845
Spoorlijn(en): Amsterdam – Elten km 68,4
Links: Sporenplan
NS Stationsinfo

De Nederlandsche Rhijnspoorweg-Maatschappij neemt tegelijkertijd met het baanvak Driebergen-Zeist – Arnhem in maart 1845 ook station Veenendaal in gebruik. Net als een groot aantal vergelijkbare stations aan de Rhijnspoorweg gebruikt de NRS een voormalige directiekeet als stationsvoorziening. Het eenvoudige lage gebouw is in de loop der jaren verder geschikt gemaakt om dienst te doen als stationsgebouw. Zo komen er wachtruimtes en een ruimte voor de stationschef.

Het station aan de Rhijnspoorweg ligt enkele kilometers van het dorp. In 1886 krijgt Veenendaal met de opening van de lijn Amersfoort – Kesteren een station binnen de dorpsgrenzen. De NRS wijzigt tegelijkertijd de naam van het station aan de Rhijnspoorweg in Veenendaal-De Klomp. Van 1918 tot 1950 staat het station zelfs enkel als De Klomp in het Spoorboekje.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog raakt het stationsgebouw zodanig beschadigd dat een groot deel is afgebroken. In 1962 is het provisorisch herstelde gebouw vervangen door nieuwbouw. De erker die in 1924 rondom het bloktoestel is neergezet, blijft hierbij behouden. De eenvoudige ’tweekamerbungalow’ krijgt aan beide zijden grote schoorstenen en zowel aan de straat- als perronzijde een overstekende dakrand. In het gebouw zijn alleen de noodzakelijke voorzieningen ondergebracht. Naast het gebouw komt een lange lage goederenloods die later dienst doet als fietsenstalling. De erker uit 1924 is in de jaren ’90 gesloopt. In 2011 volgt een groot deel van de voormalige goederenloods.