Het stationsgebouw van Weesp op 13 september 2014.
Station Weesp
Wp
Opening: 10 juni 1874
 
Spoorlijn(en): Amsterdam – Zutphen km 13,2
  Weesp – Lelystad km 0,0
  Weesp – Leiden km 142,4
Links: Sporenplan  
  NS Stationsinfo  

In juni 1874 neemt de Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij de Oosterspoorweg tussen Amsterdam en Amersfoort in gebruik. Langs de lijn komt een aantal grote stationsgebouwen. Weesp en Naarden-Bussum krijgen een gebouw van hetzelfde ontwerp. Het hoge gebouw heeft een middendeel met aan beide zijden een iets naar voren staand eindgebouw. Het symmetrische gebouw biedt ruimte aan de verschillende stationsvoorzieningen waaronder een grote restauratie. Bovendien bevinden zich in het stationsgebouw maar liefst drie woningen voor spoorwegpersoneel. Aan de perrongevel en de rechter zijgevel komt een perronkap.

Het gebouw is in 1967 gesloopt om plaats te maken voor een nieuw stationsgebouw. Voor de komst van het nieuwe gebouw is het hooggelegen stationsplein afgegraven. Het nieuwe gebouw krijgt twee verdiepingen. Eén op het niveau van het nieuwe voorplein en de tunnel onder de sporen en perrons en één op het perronniveau. De begane grond biedt toegang tot de tunnel en de rijwielstalling. Op de eerste verdieping komen de overige voorzieningen waaronder een stationsrestauratie en loketten met toegang naar het eerste perron. Naast het gebouw komt een klokkentoren.

Begin jaren ’80 is het emplacement van Weesp met het oog op de aan te leggen Flevolijn vergroot en het stationsgebouw grondig verbouwd. Zo verhuizen de loketten naar de benedenverdieping en is de restauratie gesloten. De bovenverdieping ligt door de vergroting van het emplacement niet langer aan een perron en staat sinds de vergroting van het emplacement jarenlang leeg. De twee nieuwe perrons krijgen een overkapping in stijl van de stations aan de Flevolijn.

In de eerste helft van 2013 is het stationsgebouw opnieuw ingrijpend verbouwd. Buiten de dragende wanden en het dak is de bovenverdieping vrijwel geheel gesloopt. Hierna krijgt de verdieping een glazen buitenwand en wordt de ruimte ingericht als fietsenstalling. De trap aan de voorzijde maakt hiervoor plaats voor een hellingbaan.