De Nederlandsche Rhijnspoorweg-Maatschappij neemt in 1856 aan de gelijknamige spoorlijn het grensstation Zevenaar in gebruik. De stad krijgt een hoog rechthoekig stationsgebouw met zowel aan de straat- als aan de perronzijde een fronton. In het gebouw komen onder andere verschillende wachtkamers, een restauratie, kantoren en enkele dienstwoningen. In het verlengde van het gebouw komt een lage rechthoekige visitatiezaal voor de douanefaciliteiten. Beide gebouwen zijn in 1900 aan elkaar verbonden zodat één gebouw ontstaat.

Na de Tweede Wereldoorlog verhuizen de meeste douanehandelingen naar de trein. De resterende formaliteiten vinden in Arnhem plaats. In 1962 is het grote stationsgebouw dan ook gesloopt om plaats te maken voor eenvoudige nieuwbouw. Het nieuwe lage gebouw komt min of meer op de funderingen van het oude gebouw zodat de vorm hiervan met het enigszins naar voren staande middendeel nog te herkennen is. Het sobere gebouw krijgt door bezuinigingen geen opvallende versieringen. In het gebouw zijn naast de loketten en de wachtkamer vooral dienstruimten aanwezig.

In 2015 is het gebouw bijna gehalveerd om plaats te maken voor een nieuw plein. Het resterende deel van het stationsgebouw krijgt een glazen pui met daarachter een zogenaamde Stationshuiskamer met zicht op de perrons en het busstation. De gele bestrating van het nieuwe stationsplein geeft de plattegrond van het verdwenen stationsgebouw weer. Op het plein komt een kunstwerk.

Op de foto boven dit artikel de nieuwe entree en Stationshuiskamer van station Zevenaar op 15 april 2016.

Station Zevenaar Zv
Opening: 15 februari 1856
Spoorlijn(en): Amsterdam – Elten km 105,9
Zevenaar – Kleve km 0,0
Winterswijk – Zevenaar km 49,6
Links: Sporenplan
NS Stationsinfo
Het stationsgebouw van Zevenaar op 3 februari 2013, ruim twee jaar voordat het gebouw bijna gehalveerd wordt.