Tegelijkertijd met de spoorlijn van Antwerpen via Roosendaal naar Zevenbergen neemt de de Société Anonyme des Chemins de Fer d’Anvers à Rotterdam in 1854 het station Zevenbergen in gebruik. Het rechthoekige symmetrische stationsgebouw is gelijk aan het gelijktijdig geopende station van Oudenbosch aan dezelfde spoorlijn. Het gebouw is voornamelijk als woning in gebruik en kent slechts één verdieping. Beide uiteinden staan zowel aan de straat- als de perronzijde naar voren en hebben aan beide zijden een puntgevel.
In 1880 gaat de spoorlijn over naar de Staatsspoorwegen. Vijf jaar later laten de SS het stationsgebouwen van Zevenbergen en Oudenbosch aanzienlijk vergroten. Voor het middendeel komt een vestibule waardoor dit deel aan de straatzijde wat naar voren staat ten opzichte van de uiteinden van het gebouw. Op het middendeel komt een extra verdieping met in het midden aan de straatzijde een puntgevel. De gevels aan van de beide uiteinden worden een kwartslag gedraaid zodat hier de puntgevels verdwijnen.
In 1949 vinden nog enkele kleine verbouwingen aan het stationsgebouw plaats en is het emplacement aangepast voor de elektrificatie van het baanvak Lage Zwaluwe – Roosendaal. Bij de verbouwing verdwijnt aan de zuidzijde van het gebouw het naar voren staande bouwdeel aan de perronzijde. Hierna blijft de opzet van het gebouw nagenoeg ongewijzigd. Het gebouw is sinds 2002 een Rijksmonument.
Op de foto boven dit artikel de perronzijde van station Zevenbergen op 16 oktober 2017.
De stationsgebouwen van Zevenbergen en Oudenbosch zijn na het stationsgebouw van Valkenburg uit 1853 de oudste nog bestaande stationsgebouwen van Nederland. Feitelijk betreft het bij beide Brabantse stations alleen de perrongevels van beide gebouwen.