Door de korte afstanden in Nederland, kennen binnenlandse treinen al decennialang geen (bediende) restauratierijtuigen meer. Tot halverwege de jaren ’60 voorziet NS het materieel dat bestemd is voor de sneltreindiensten nog van een eenvoudige keuken en een restauratie-afdeling. De 31 Plan T-treinstellen zijn de laatste treinstellen die deze voorzieningen krijgen. De bediening en het aanbod is in de loop der jaren steeds verder vereenvoudigd. Het Intercitymaterieel krijgt nog wel een eenvoudig keukentje waar eventueel koffie en thee gemaakt kan worden. Bij de moderniseringen van het genoemde materieel verdwijnen ook deze voorzieningen. Vanaf 1993 worden met de zogenaamde railtender nog koude en warme dranken en kleine versnaperingen door de trein rondgebracht. Door het uitgebreide aanbod op de stations, schaft NS deze service in 2002 in alle binnenlandse treinen af. Tussen 2005 en 2020 heeft het concept onder de naam Railcatering nog een laatste opleving.
Wie nu nog tijdens de reis uitgebreid wil eten in een trein is aangewezen op internationale langeafstandsverbindingen. Voor wie in Nederland wil blijven, rijdt sinds 2015 de Dinner Train. De trein rijdt elk weekend vanaf een ander station enkele rondjes door Nederland. Het rijdende restaurant biedt verschillende arrangementen, waaronder volledige driegangendiners.
Naast rijdende treinen, zijn er in Nederland ook een aantal permanent stilstaande treinen waar eenvoudig of juist uitgebreid gedineerd kan worden:
Blokkendoosrijtuig mCd 9415 staat samen met het Belgische K1-rijtuig 20087 sinds het voorjaar van 2016 bij de Houtloods in de Tilburgse Spoorzone013. Beide rijtuigen zijn afkomstig van de SGB en na een opknapbeurt in april 2017 in gebruik genomen als onderdeel van Eetbar De Wagon.
Website: eetbardewagon.com
Blokkendoosrijtuig C 9410 is officieel eigendom van het Spoorwegmuseum en staat sinds 1998 in Valkenburg (ZH) nabij het terrein van het Smalspoormuseum Stoomtrein Katwijk Leiden. Het rijtuig is sinds 2016 onderdeel van Brasserie Buitenhuis en is hier inmiddels ingebouwd waardoor het als feestlocatie binnen het zogenaamde Buitenverblijf van het restaurant staat. De originele crème-groene buitenzijde is inmiddels vervangen door kleurrijke graffiti. Het interieur heeft een Moulin Rouge-achtige sfeer. Voor de verhuizing naar Valkenburg staat het rijtuig tijdens de bouw van de Willemsspoortunnel al als restaurant bij station Rotterdam Blaak.
Website: brasseriebuitenhuis.nl
Sinds januari 2014 staat vlakbij het voormalige Hofpleinstation in Rotterdam een buffetrijtuig van de voormalige Deutsche Reichsbahn. Het is in gebruik als bio vegan bistro Gare du Nord. Het rijtuig is al sinds 1997 in Nederland en staat eerder in Uden. Hier komen de plannen om het in te richten als restaurant echter niet van de grond. Vanwege de grote overlast in de buurt sluit Gare du Nord begin augustus 2024 de deuren. Hierna gaat het rijtuig over naar een nieuwe eigenaar die het in Houten een bestemming als kantoor geeft.
Website: restaurantgaredunord.nl
Sinds 2015 bevindt zich in en om het voormalige stationsgebouw van Marrum-Westernijkerk aan It Dockumer Lokaeltsje De Pannekoektrein. De eerste locomotieven verschijnen in 2013 en 2014 op het steeds verder uitgebreide emplacementje. In 2015 zijn vier twee-assige rijtuigen van de Wutachtalbahn aan het materieelpark van de Marrumer IJzeren Spoorweg Maatschappij toegevoegd. Later is ook een aardappelwagon op het emplacement geplaatst. Deze doet dienst als toilet. In mei 2022 voegt de Marrumer IJzeren Spoorweg Maatschappij vier Duitse slaaprijtuigen aan de collectie toe. Na een opknapbeurt worden deze in de loop van 2023 als B&B De Slaaptrein verhuurd.
Website: depannekoektrein.nl
Bij station Hoedekenskerke aan de spoorlijn van de Stoomtrein Goes-Borsele ligt al sinds de begindagen van de exploitatie van de museumlijn park De Pluimweide en horecavoorziening De Buffer. In de loop der jaren is het park steeds verder uitgebreid met diverse attracties. In april 2021 is de horecagelegenheid in de voormalige kippenschuur vernieuwd. Hierbij is het terras voorzien van perron met daaraan een Duits lokaalspoorrijtuig van het type Ci 33 uit 1935. In september 2022 is de eerste locomotief van de SGB, de ‘Wittouck’, naast het rijtuig neergezet. In 2023 wordt het terras overdekt met een deel van de oude overkapping van Utrecht Centraal.
Website: sgbdebuffer.nl
Het vooroorlogse D-treinrijtuig AB 7544 is samen met Blokkendoosrijtuig Cec 8512 op camping De Schaopvolte in Eext opgenomen in kantinegebouw Het Koperen Schaop. Twee andere Blokkendoosrijtuigen, de mC 9037 en A 8514 zijn ingericht als activiteitenruimte. De rijtuigen staan hier al sinds eind jaren ’60, begin jaren ’70 en hebben al verschillende kleurstellingen en interieurs gehad. Zo heeft het Blokkendoosrijtuig in de kantine nu rode sprinterbanken. Ondanks verschillende verbouwingen, zijn nog diverse originele details bewaard gebleven.
Website: schaopvolte.nl