Kort na de eeuwwisseling introduceert Siemens onder de naam Velaro een platform met hogenselheidstreinen voor de internationale markt. De treinstellen zijn een doorontwikkeling van de ICE 3M-treinstellen van Deutsche Bahn en NS. De eerste Velaro-treinstellen verschijnen in 2007 in Spanje. De daaropvolgende jaren volgen varianten voor Rusland, China en thuisland Duitsland, waar ze als baureihe 407 in de binnenlandse dienst verschijnen.

Eurostar

In 2010 bestelt ook Eurostar bij Siemens tien treinstellen van het type Velaro. De treinstellen zijn bestemd voor de uitbreiding van de dienstregeling vanuit het Verenigd Koninkrijk naar verschillende Franse steden en Nederland. De treinstellen krijgen de Britse type-aanduiding Class 374. Op het Europese vasteland dragen de stellen de naam Velaro e320, verwijzend op de topsnelheid van 320 km/h. Vanwege de veiligheidsvoorschriften voor de Kanaaltunnel bestaat het nieuwe materieel feitelijk uit twee stellen en zo uit zestien rijtuigen.

De treinstellen komen vanaf 2015 op de baan. Datzelfde jaar bestelt Eurostar nog zeven extra treinstellen van het type. Vanaf april 2018 rijden de treinstellen tussen Londen en Amsterdam. Na het samengaan van Eurostar en Thalys rijden de stellen vanaf juni 2024 ook tussen Amsterdam en Parijs. Vanwege de Olympische en Paralympische Spelen in die stad hebben enkele treinstellen gouden motorrijtuigen.

ICE 3neo

In 2020 bestelt Deutsche Bahn 30 nieuwe treinstellen van het nieuwe type Velaro MS. De stellen zijn onder andere bestemd voor de internationale treindienst en geschikt voor meerdere beveiligings- en bovenleidingssystemen. De nieuwe treinstellen, die bij DB de naam ICEneo krijgen en onder de baureihe 408 vallen, zijn een doorontwikkeling van de stellen uit de baureihe 407. De treinstellen bestaan uit acht rijtuigen. In de loop van 2022 en 2023 verhoogt DB de bestelling tot 90 treinstellen. De treinstellen hebben de klassieke witte kleurstelling met rode band. Treinstel 8029 heeft al ‘Europees treinstel’ een blauwe band.

In december 2022 komen de eerste stellen in Duitsland op de baan. Halverwege juni 2024 vervangen ze de ICE 3M-treinstellen in de internationale treindiensten vanuit Frankfurt en Keulen naar Amsterdam en Brussel.

Op de foto boven dit artikel is Eurostar-treinstel 4023-4024 op 11 juni 2022 bij Hillegom onderweg van Amsterdam Centraal naar London St. Pancras.