Roestrijden

Roestrijden is een combinatie afspraken waarin is vastgelegd dat alle sporen en wissels die voorzien zijn van spoorstroomlopen, tenminste 1 keer per 24 uur door minimaal 20 assen worden bereden om zo roestvorming van deze sporen en wissels te voorkomen. Hiermee wordt voorkomen dat bij sporen en wissels die in de reguliere treindienst niet regelmatig worden bereden de werking van de spoorstroomlopen door roestvorming niet meer kan worden gegarandeer...

Lees meer
Treinen met namen

Voorafgaand aan de opening van de eerste spoorlijn van Nederland bestelt de Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij vier locomotieven van het type Patentee bij de fabriek R.B. Longridge & Co te Bedlington. De locomotieven krijgen, net als in de scheepvaart gebruikelijk is, alle vier een eigen naam. De Snelheid, Arend, Hoop en Leeuw pendelen vanaf 1839 tussen Amsterdam en Haarlem. Met het verlengen van de lijn naar Leiden en Den Haag komen loc...

Lees meer
Slapen in treinen

Nog voor de revival van de klassieke slaaptreinen tussen de verschillende Europese steden, worden na de eeuwwisseling op steeds meer plekken in Nederland uitgerangeerde treinen omgebouwd tot (stilstaande) slaapaccommodatie. Het gebruik van voormalig spoorwegmaterieel als verblijfsplaats is niet nieuw. Vooral na de Tweede Wereldoorlog is een groot aantal personenrijtuigen in verband met de heersende woningnood omgebouwd tot noodwoning. De meeste ...

Lees meer
Fairtrains

Fairtrains is in de zomer van 2017 opgericht voor een betere benutting van museaal spoorwegmaterieel door een goede samenwerking tussen materieeleigenaren, werkplaatsen en vervoerders. De stichting wil voornamelijk klassieke locomotieven verhuren voor incidentele ritten als spotvervoer of vervanging van defect materieel. Naast het opknappen en onderhouden van de locomotieven zorgt Fairtrains ook voor de beschikbaarheid van werkplaats- en opstelspor...

Lees meer
Eten in treinen

Door de korte afstanden in Nederland, kennen binnenlandse treinen al decennialang geen (bediende) restauratierijtuigen meer. Tot halverwege de jaren '60 voorziet NS het materieel dat bestemd is voor de sneltreindiensten nog van een eenvoudige keuken en een restauratie-afdeling. De 31 Plan T-treinstellen zijn de laatste treinstellen die deze voorzieningen krijgen. De bediening en het aanbod is in de loop der jaren steeds verder vereenvoudigd. Het In...

Lees meer
Borkumer Kleinbahn

Voor de Groningse Waddenkust ligt het Oost-Friese Waddeneiland Borkum. Het eiland krijgt als eerste in Duitsland in 1888 een volwaardige spoorlijn. Wanneer een jaar later vanuit Emden ook een vaste veerdienst van start gaat, groeit het toerisme in snel tempo. Vanwege de functie als zeefort groeit het spoorwegnet op het kleine eiland tot de Tweede Wereldoorlog uit tot ruim dertig kilometer. Na de oorlog is het grootste deel van het net van de Borkum...

Lees meer
Stadler Euro9000

Vlak na de eeuwwisseling start Astom met de ontwikkeling van een nieuwe reeks locomotieven, nadat de fabriek is overgenomen door Vossloh wordt het Euro-platform gelanceerd. De locomotieven verschijnen in verschillende varianten in diverse landen. In 2016 neemt Stadler de fabriek en het platform over en ontwikkelt de locomotieven door tot hybride locomotieven. Het type Euro9000 is de eerste variant die via verschillende goederenvervoerders ook in Ne...

Lees meer
Siemens Velaro

Kort na de eeuwwisseling introduceert Siemens onder de naam Velaro een platform met hogenselheidstreinen voor de internationale markt. De treinstellen zijn een doorontwikkeling van de ICE 3M-treinstellen van Deutsche Bahn en NS. De eerste Velaro-treinstellen verschijnen in 2007 in Spanje. De daaropvolgende jaren volgen varianten voor Rusland, China en thuisland Duitsland, waar ze als baureihe 407 in de binnenlandse dienst verschijnen. Eurostar In...

Lees meer