Roestrijden
Roestrijden is een combinatie afspraken waarin is vastgelegd dat alle sporen en wissels die voorzien zijn van spoorstroomlopen, tenminste 1 keer per 24 uur door minimaal 20 assen worden bereden om zo roestvorming van deze sporen en wissels te voorkomen. Hiermee wordt voorkomen dat bij sporen en wissels die in de reguliere treindienst niet regelmatig worden bereden de werking van de spoorstroomlopen door roestvorming niet meer kan worden gegarandeer...
Lees meerTreinen met namen
Voorafgaand aan de opening van de eerste spoorlijn van Nederland bestelt de Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij vier locomotieven van het type Patentee bij de fabriek R.B. Longridge & Co te Bedlington. De locomotieven krijgen, net als in de scheepvaart gebruikelijk is, alle vier een eigen naam. De Snelheid, Arend, Hoop en Leeuw pendelen vanaf 1839 tussen Amsterdam en Haarlem. Met het verlengen van de lijn naar Leiden en Den Haag komen loc...
Lees meerSlapen in treinen
Nog voor de revival van de klassieke slaaptreinen tussen de verschillende Europese steden, worden na de eeuwwisseling op steeds meer plekken in Nederland uitgerangeerde treinen omgebouwd tot (stilstaande) slaapaccommodatie. Het gebruik van voormalig spoorwegmaterieel als verblijfsplaats is niet nieuw. Vooral na de Tweede Wereldoorlog is een groot aantal personenrijtuigen in verband met de heersende woningnood omgebouwd tot noodwoning. De meeste ...
Lees meerFairtrains
Fairtrains is in de zomer van 2017 opgericht voor een betere benutting van museaal spoorwegmaterieel door een goede samenwerking tussen materieeleigenaren, werkplaatsen en vervoerders. De stichting wil voornamelijk klassieke locomotieven verhuren voor incidentele ritten als spotvervoer of vervanging van defect materieel. Naast het opknappen en onderhouden van de locomotieven zorgt Fairtrains ook voor de beschikbaarheid van werkplaats- en opstelspor...
Lees meerEten in treinen
Door de korte afstanden in Nederland, kennen binnenlandse treinen al decennialang geen (bediende) restauratierijtuigen meer. Tot halverwege de jaren '60 voorziet NS het materieel dat bestemd is voor de sneltreindiensten nog van een eenvoudige keuken en een restauratie-afdeling. De 31 Plan T-treinstellen zijn de laatste treinstellen die deze voorzieningen krijgen. De bediening en het aanbod is in de loop der jaren steeds verder vereenvoudigd. Het In...
Lees meer