Na aansluitingen op de Oude Lijn in Leiden en Haarlem, krijgt het netwerk van Haarlemmermeerlijnen eind 1915 een derde aansluiting op het Nederlandse hoofdnet. Nadat anderhalf jaar eerder de treindienst tussen Aalsmeer en Uithoorn van start gaat, neemt de Hollandsche Electrische Spoorweg-Maatschappij in december 1915 de aansluitende spoorlijn Uithoorn – Nieuwersluis-Loenen in gebruik. In Nieuwersluis hebben reizigers aansluiting op de Rhijnspoorweg richting Utrecht.

NS sluit het baanvak Aalsmeer – Uithoorn al in 1935 voor het reizigersvervoer. Tussen Uithoorn en Nieuwersluis blijven tot september 1950 reizigerstreinen rijden. Het goederenvervoer tussen Aalsmeer en Uithoorn eindigt in 1973. NS heft het goederenvervoer tussen Uithoorn en Nieuwersluis pas in juni 1986 op. De lijn is tot die tijd onder andere in gebruik voor de aanvoer van bouwmaterialen en rijdend materieel voor het eerste deel van de Schiphollijn en afvoer van spoorwegmaterieel naar sloperij Koek in Mijdrecht. Na de sluiting van het baanvak komt een eind aan de treindienst op het omvangrijke netwerk van Haarlemmermeerlijnen.

Inmiddels heeft een deel van de voormalige spoorlijn weer een functie voor het openbaar vervoer. In 2002 is het baanvak Uithoorn – Mijdrecht inclusief de voormalige spoorbrug over de Amstel omgebouwd tot vrijliggende busbaan. Tien jaar later volgt het baanvak Aalsmeer – Uithoorn.

DIENSTREGELING

Tussen Aalsmeer en Úithoorn rijden dagelijks zo’n twaalf treinen. Het grootste deel rijdt door naar Nieuwersluis. Ook rijden enkele treinen tussen Uithoorn en Nieuwersluis. Bovendien rijdt een enkele trein tussen het Amsterdamse Haarlemmermeerstation en Nieuwersluis-Loenen. Na de sluiting van het baanvak Aalsmeer – Uithoorn rijden dagelijks nog geen tien treinen tussen Amsterdam en Nieuwersluis-Loenen.