In augustus 1912 neemt de Hollandsche Electrische Spoorweg-Maatschappij de 28 kilometer lange spoorlijn van Hoofddorp naar Leiden in gebruik. In Leiden komt een verbindingsbaan tussen de stations van de HSM en de HESM. De spoorlijn is in 1936, met uitzondering van de verbindingsbaan, gesloten en opgebroken. Het spoor in Leiden blijft nog tot 1972 in gebruik voor het goederenvervoer.
In augustus 1912 neemt de Hollandsche Electrische Spoorweg-Maatschappij de eerste zogenaamde Haarlemmermeerlijnen in gebruik. Naast de spoorlijn Alsmeer – Haarlem opent de HESM ook de 28 kilometer lange spoorlijn van Hoofddorp naar Leiden. De HESM bouwt in Leiden een eigen station aan de Heerensingel, zo’n twee kilometer van het bestaande station aan de Oude Lijn. De HESM legt tussen het station Heerensingel en het Leidse hoofdstation een verbindingsbaan aan. Deze spoorlijn maakt hierbij over een lengte van enkele honderden meters gebruik van de dertig jaar oudere spoorwegverbinding tussen het HSM-station en de Leidse gasfabriek.
Net als op de meeste Haarlemmermeerlijnen beëindigt NS zowel het reizigers- als het goederenvervoer tussen Hoofddorp en Leiden per 1 januari 1936. Vrijwel direct hierna is de spoorlijn opgebroken. De verbindingsbaan tussen Leiden en Leiden Heerensingel blijft nog tot 1972 in gebruik voor het goederenvervoer. De lijn naar de gasfabriek is vier jaar eerder gesloten.
Dienstregeling
Net als op de meeste andere Haarlemmermeerlijnen rijdt de HSM ook tussen Hoofddorp en Leiden Heerensingel slechts een beperkte treindienst. Dagelijks pendelen tussen beide stations zo’n zes reizigerstreinen.
Het baanvak tussen Hoofddorp en Leiden is in tegenstelling tot het grootste deel van de Haarlemmermeerlijnen vrijwel geheel uit het landschap gewist.
Op deze pagina een impressie van de restanten van de spoorlijn.